Centrum stelt zich opnieuw burgerlijke partij tegen Sharia4Belgium

29 juni 2012
Discriminatiegrond: RacismeGeloof of levensbeschouwing

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding stelt zich opnieuw burgerlijke partij in een nieuwe rechtszaak tegen Sharia4Belgium-woordvoerder, Fouad Belkcam. Tijdens een persconferentie begin deze maand sprak Belkacem zich vol lof uit over de vrouw in nikab die enkele dagen eerder aangehouden werd voor een identiteitscontrole en daarbij de neus en twee tanden van een vrouwelijke politieagente brak.

Hij nam daarbij in zeer denigrerende termen niet enkel de betrokken politieagenten op de korrel, maar ook de westerse democratie en waarden, waarbij hij de islam bestempelde als superieure religie en levenswijze. Bovendien werd een opname van deze persconferentie publiek raadpleegbaar gesteld via het You Tube-kanaal van Sharia 4 Belgium.

Het Centrum bestudeerde intussen het beeldmateriaal en heeft voldoende aanwijzingen om te stellen dat Belkacem tijdens deze persconferentie en via de verspreiding van de beeldopname opnieuw aanzette tot haat en geweld tegenover niet-moslims en dus de Antidiscriminatiewet overtrad.

In het verleden diende het Centrum al meermaals klacht in tegen Sharia4Belgium wegens onder meer homofobe uitspraken en het aanzetten tot haat, geweld en discriminatie tegenover niet-moslims. Vorige maand werd Belkacem hiervoor al veroordeeld. Ook in die rechtszaak was het Centrum was burgerlijke partij.