Centrum gaat in beroep in zaak Feryn

28 juli 2006
Discriminatiegrond: Racisme

Het Centrum heeft besloten om in beroep te gaan tegen het vonnis dat de Voorzitter van de Arbeidsrechtbank van Brussel op 26 juni heeft uitgesproken in de zaak die het Centrum had aangespannen tegen Firma Feryn.

De rechter stelt in zijn vonnis dat Feryn zich schuldig heeft gemaakt aan discriminatie door te stellen dat allochtone monteurs niet welkom waren, en dat men de discriminatoire voorkeur van het cliënteel nooit kan inroepen ter rechtvaardiging van deze discriminatie door een werkgever.

De antidiscriminatiewet en de Europese richtlijn zijn duidelijk: wie zich schuldig maakt aan discriminatie, moet daarvoor gesanctioneerd worden. Het Centrum vroeg daarom ook aan de rechter om de staking van de discriminatie te bevelen. De rechter is op deze vraag niet ingegaan, en heeft aan de vastgestelde discriminatie geen verdere consequenties verbonden. Daarom gaat het Centrum nu in beroep.

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.