Auteurs van homofobe belaging veroordeeld

5 november 2019
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

De strafrechter van Dinant veroordeelde twee mannen tot 200 uren gemeenschapsdienst en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden voor homofoob geweld en intimidatie. Unia was burgerlijke partij om het homofoob motief te herkennen: ‘Een homokoppel moet zichzelf kunnen zijn eender waar zonder dreigementen. Deze uitspraak geven andere slachtoffers houvast.’

Unia was burgelijke partij. ‘Het getrouwde homokoppel was het mikpunt van beledigingen en pesterijen door jongeren. Er zijn verschillende stappen genomen om hier een punt achter te zetten, zo deden de slachtoffers aangifte bij de politie, maar dat draaide op niets uit. Uiteindeljk escaleerde het geweld toen een van de slachtoffers ging aankloppen bij de ouders van de pubers. Er vielen rake klappen.’ Voor Unia was het duidelijk: de strafrechter moet hierover oordelen.

Een signaal

De veroordeling illustreert dat holebi’s die het slachtoffer zijn van geweld, pesterijen of discriminatie de wet aan hun kant hebben. ‘De veroordeling is ook een signaal dat we als samenleving geweld tegenover holebi’s niet tolereren’ zegt Unia-directeur Els Keytsman.

Unia signaleerde al dat er een piek was in het aantal dossiers over negativiteit tegenover holebi’s. ‘In 2018 telden we 125 dossiers. Dat is een toename van 38 % tegenover de voorbije vijf jaar. Het taboe over holebi’s mag dan geleidelijk verdwijnen - we zien meer mannen- en vrouwenkoppels in het straatbeeld – toch is de agressie tegenover holebi’s niet verdwenen,’ zegt Els Keytsman.