Zoek Artikel

717 Artikels gevonden
8 januari 2021

Vrouwen met islamitische hoofddoek afgescheiden helpen is discriminatie

De rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen heeft op 7 januari 2021 beslist dat de vzw Moeders voor Moeders discrimineert door aparte hulpverlening te voorzien voor hulpbehoevende moeders die een islamitische hoofddoek dragen. Ook vrijwilligers en begeleiders van deze moeders worden gediscrimineerd door hen te onderwerpen aan een hoofddoekenverbod. Unia vindt de uitspraak van de rechter een goede zaak.

4 december 2020

Problemen bij Brusselse brandweer vergen doortastende maatregelen

Meer dan een jaar geleden verscheen in de pers een artikel over racistisch pestgedrag bij de Brusselse brandweer. De verontwaardiging was groot, en al snel ontving Unia talrijke getuigenissen over problemen rond racisme en discriminatie bij de brandweer. Unia ging meteen aan de slag met die verhalen, en nam contact op met de Brusselse brandweer om dit aan te kaarten. Doortastende maatregelen dringen zich op om de situatie ten gronde te kunnen verbeteren.

24 november 2020

Geweld gebruiken is uit den boze bij conflicten tussen gemeenschappen

De correctionele rechtbank van Gent sprak zich uit op 16 november 2020 in de rechtszaak rond de vereniging Fedactio. Enkele beklaagden van Turkse afkomst stonden terecht voor het posten van berichten op de sociale media waarin werd opgeroepen tot haat en geweld, het aanbrengen van graffiti en het beschadigen van een gebouw van de vzw Fedactio, een koepel van verenigingen van de Gülen-beweging in België. Dat gebeurde nadat de Turkse president Erdogan en zijn aanhangers, na een mislukte poging tot staatsgreep in 2016, hadden opgeroepen om volgelingen van de Gülen-beweging te vervolgen en aan te pakken. Die oproep vond helaas ook gehoor in België.

20 november 2020

Ingrepen nodig om leefomstandigheden Roma en woonwagenbewoners te verbeteren

Het Bureau voor de Grondrechten van de Europese Unie (FRA) stelt vandaag de bevindingen voor van een onderzoek naar de situatie van Roma en woonwagenbewoners. Het onderzoek van het FRA toont aan dat de leefomstandigheden van Roma en woonwagenbewoners in België moeilijk blijven. “Maar er zijn zeker ingrepen en maatregelen denkbaar om hun omstandigheden te verbeteren”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia.

Volg ons op onze sociale media