88 ‘antisemitisme’-meldingen bij het Centrum in 2012

21 februari 2013
Discriminatiegrond: RacismeGeloof of levensbeschouwing

In 2012 heeft het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding 88 meldingen van mogelijk antisemitisme ontvangen. Dat komt overeen met een stijging met 42 procent tegenover 2011.

Enerzijds moeten we daarbij opmerken dat niet alle meldingen automatisch leiden tot de een dossier bij het Centrum of een veroordeling (bijvoorbeeld omdat er onvoldoende bewijzen zijn). Anderzijds vertegenwoordigen de meldingen amper het topje van de ijsberg: een aanzienlijk aantal slachtoffers dient geen klacht in.

Begin 2009 had het aantal meldingen van mogelijk antisemitisme al een piek bereikt, na het Israëlische offensief in de Gazastrook een maand eerder. Die trend had de volgende kwartalen niet doorgezet, maar de voorbije twee jaar heeft het Centrum – niet zonder bezorgdheid – telkens een meer ‘regelmatige’ toename van het aantal antisemitisme-meldingen vastgesteld.

Zoals de grafiek hieronder aangeeft, gingen de meeste meldingen in 2012 over uitspraken op internet en sociale media. Maar we stelden ook een duidelijke toename vast van vandalisme, verbaal geweld en bedreigingen, net als een toename van negationisme.