6 op 10 dienstencheque-ondernemingen gaat nog altijd in op discriminerende klantenvragen
- Persbericht
Factcheckers zocht via mystery calls uit of dienstenchequebedrijven vandaag nog altijd ingaan op discriminerende vragen. 60% van de bedrijven blijkt dat nog te doen. Dat is nochtans verboden volgens de antidiscriminatiewetgeving. Naar aanleiding van de laatste aflevering van Factcheckers van de VRT, reageert Unia op de beelden
Vragen of op zoek naar meer achtergrond?
Carole Poncin
Persattaché
Onderzoek Minderhedenforum (LEVL)
Unia-medewerkster Nele Spaas, die te zien is in de aflevering, werkte 10 jaar geleden nog bij het Minderhedenforum (vandaag LEVL). Toen legde de vzw voor het eerst de etnische discriminatie bloot in de sector van dienstenchequebedrijven. Dat deed het door zich voor te doen als klant op zoek naar een poetshulp, met daarbij de vermelding “dat ze toch maar geen allochtone” wilde.
Dienstverleners die ingaan op discriminerende klantenvragen, begaan nochtans een inbreuk op de federale antidiscriminatiewetten. En bijkomend op de voorwaarden voor de regionale erkenning van dienstencheque-ondernemingen.
Mystery shopping blijft tot op de dag van vandaag de enige manier om deze vorm van discriminatie vast te stellen. De geviseerde poetshulpen weten doorgaans niet dat hun collega’s zulke discriminerende klantenvragen laten gebeuren. Daardoor lopen ze zelf nochtans extra werkuren mis.
Sensibilisering in de dienstenchequesector
Unia investeerde de voorbije jaren veel in sensibilisering, advies en vorming aan de dienstenchequesector. Startende consulenten volgden een opleiding in omgaan met discriminerende klantenvragen en er kwam een sensibiliseringsbrochure.
Daarnaast pleitte Unia er bij de arbeidsinspecties voor om te investeren in een eigen mystery call-bevoegdheid.
Controle en sancties zijn namelijk onontbeerlijk als sluitstuk van een effectief antidiscriminatiebeleid.
De federale regering voerde de bevoegdheid in 2018 in. Ook de Brusselse en Waalse inspectie mogen het instrument inzetten om discriminatie effectiever te controleren en te sanctioneren. Wallonië ging nog een stapje verder en voerde een meldingsplicht in voor dienstenchequebedrijven die met discriminerende klantenvragen worden geconfronteerd. In Vlaanderen kan de inspectie nog altijd niet aan de slag met mystery calls.
Werk aan de winkel
Na advies van Unia werd het federale inspectiekader voor praktijktesten verder verbeterd en versterkt met extra inspecteurs. Sindsdien mogen zij de mystery calls ook proactief inzetten bij objectieve aanwijzingen van discriminatie.
Die aanwijzingen zijn er nu nadat de laatste aflevering van Factcheckers aantoont dat 10 jaar later discriminatie in de sector nog altijd een groot probleem vormt.
Unia vraagt dat de federale inspectie deze objectieve aanwijzingen aangrijpt om zelf als mystery clients op controle te gaan. De vastgestelde overtredingen moeten aanleiding geven tot administratieve sancties en tot meer samenwerking tussen de inspectiediensten.
De CEO van Federgon dat de sector vertegenwoordigt, is zelf ook vragende partij voor meer en betere controles en sancties door de inspectie. Het nieuwe federale regeerakkoord wil hier trouwens sterker op inzetten in het kader van de strijd tegen sociale fraude.
Niet ingrijpen ontzegt kwetsbare groepen werkkansen, het ondermijnt het vertrouwen tussen collega’s onderling, het bevestigt burgers in hun vooroordelen en wakkert oneerlijke concurrentie tussen dienstenchequebedrijven aan.