De stem van mensen met een handicap telt mee tijdens de verkiezingen

Een vrouw met een handicap die gaat stemmen. Rond dat beeld draait de campagne ‘Ik heb een handicap en ik heb rechten’ van Unia. Unia roept kiezers met een handicap op om tijdens de verkiezingen van 2018 en 2019 zélf te gaan stemmen.

Veel kiezers met een handicap gaan zelf niet stemmen en geven een volmacht. Stemmen is echter een grondrecht. Daarom is het belangrijk dat mensen zelf hun stem uitbrengen. Om dat zelfstandig te kunnen doen, moeten de verkiezingen zo toegankelijk mogelijk zijn. Lees hier het persbericht.

Toegankelijk voor iedereen

Toegankelijkheid? Dat kan in brede zin: stembureaus openstellen voor rolstoelgebruikers of mensen met een andere fysieke handicap. Maar we denken ook aan begrijpbare verkiezingsprogramma’s en duidelijke taal van politici. In deze getuigenissen laten we Joke, Kathy en Bart zelf aan het woord.

Wat zeggen de Verenigde Naties?

België ratificeerde het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een handicap. Daarin staat dat de overheid maatregelen moet nemen waardoor mensen met een handicap zelfstandig en op gelijke voet met anderen kunnen leven. Artikel 29 van het verdrag garandeert de politieke rechten van personen met een handicap.

Heb je vragen over stemmen voor personen met een handicap?

Lees onze veelgestelde vragen.

Hulpmiddelen voor kiezers die zich willen voorbereiden om te gaan stemmen.

Doe mee!

Wil je deze campagne helpen verspreiden? Dat kan op verschillende manieren:

Dit is de tweede editie van de campagne ‘Ik heb een handicap en ik heb rechten’. Ontdek hier de campagnevideo en -posters van vorig jaar.

Activiteiten in jouw buurt?

Ook onze lokale contactpunten zitten niet stil: in de week van 3 december pakken zij uit met uiteenlopende activiteiten rond de Internationale Dag van Personen met een Handicap. Van een toegankelijkheidsprijs voor horecazaken in Oostende tot interactieve rondleidingen in het UD Woonlabo in Hasselt: bekijk snel alle activiteiten in je buurt