Slechtziende vrouw mag hotel niet binnen met blindegeleidehond

24 juli 2017
Discriminatiegrond: Handicap

Een moeder, die wilde slapen in een Brussels hotel omdat ze haar zoon hier bezoekt, kreeg een ontgoochelend bericht. Haar hond mocht het hotel niet binnen. Nadat ze de eigenaar wees op de wettelijke verplichting, mocht de assistentiehond binnen, maar niet in het restaurant of de bar. De zoon stapte naar Unia. Wij gingen rond de tafel zitten met het hotelmanagement.

De Britse moeder was er het hart van in. Haar zoon woont en werkt in Brussel. Om contact te houden bezoekt ze regelmatig haar zoon. Toen ze de kamer via de website boekte, werd het al snel duidelijk dat het hotel geen honden aanvaardde. De boodschap was: zoek een ander hotel.

Toen ze vertelde dat het hotel nochtans bij wet verplicht is om assistentiehonden toe te laten, kon ze toch een kamer krijgen. Maar de hond was niet welkom in het restaurant of de bar. Ook werd er geen beleid uitgestippeld dat assistentiehonden aanvaardt.

Het verhaal van de moeder die haar zoon wil bezoeken, bereikte Unia. Wij gingen met de eigenaar van het hotel rond de tafel zitten. De antidiscriminatiewetgeving verbiedt immers het weigeren van assistentiehonden. Na ons gesprek wist de eigenaar hoe de vork in de steel zit en veranderde hij het hotelbeleid: assistentiehonden zijn welkom in het hotel en ze kunnen samen met hun baasjes binnen terwijl die eten of een glas drinken aan de bar