Autoverhuurbedrijf schaft leeftijdsgrens af

16 augustus 2017
Discriminatiegrond: Leeftijd

Een man wil een auto huren om op vakantie te gaan, maar wordt geweigerd door een autoverhuurbedrijf. De reden? De man is ouder dan 65 jaar, en personen boven die leeftijdsgrens kunnen bij het bedrijf geen auto huren.

Unia neemt contact op met het autoverhuurbedrijf, dat verschillende redenen aanhaalt voor de weigering. Het bedrijf had in het verleden namelijk al negatieve ervaringen, en meent dat de leeftijdsgroep boven 65 jaar vaker schade veroorzaakt.

Op basis van de meest recente cijfers van Assuralia, toont Unia aan dat de leeftijdscategorie van 51 tot en met 75 jaar net de laagste schadefrequentie kent. Daarnaast kunnen ook andere elementen (zoals het aantal jaren rijervaring, het al dan niet hebben van een eigen waarde, enz.) meespelen bij het risico op schade.

Het is wettelijk enkel toegelaten om een onderscheid te maken op vlak van leeftijd wanneer dat onderscheid noodzakelijk en proportioneel is. Het instellen van de maximale leeftijdsgrens van 65 jaar is volgens Unia echter niet noodzakelijk of proportioneel om het doel (minder schadegevallen) te bereiken.

Na het advies van Unia gaat het autoverhuurbedrijf hiermee akkoord, en schaft het de maximale leeftijdsgrens af.