Unia lanceert campagne samen met mensen met handicap

1 december 2016
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Handicap

Unia maakt mensen met een handicap bewust van hun rechten. Op de 10de verjaardag van het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap, start een campagne met een schoenenmanifestatie.

Unia lanceert campagne samen met mensen met handicap

Honderden paar schoenen worden op verschillende plaatsen in België neergezet. Die symboliseren de onzichtbaarheid van mensen met een handicap. ‘Die onzichtbare mensen met een handicap komen vandaag op voor hun rechten,’ zegt Els Keytsman, Unia-directeur.

Onbekende rechten

België ratificeerde het VN-Verdrag voor mensen met een handicap in 2009. Daarin staan rechten, zoals: mensen met een handicap hebben het recht om te wonen waar ze willen, om te houden van wie ze willen, om te gaan werken, om naar school te gaan, om hun eigen keuzes te maken. ’Het is belangrijk dat mensen met een handicap meer zelfbewust worden in verband met hun rechten.’

‘Zij vormen een groep die vaak uit de boot valt en zo onzichtbaar blijft op de werkvloer, in het onderwijs, op de trein etc. Met deze campagne maken mensen met een handicap duidelijk dat ze daar genoeg van hebben.’

De campagne