Toegankelijkheid is een burgerrecht. Aankoop NMBS is aanfluiting

22 december 2015
Discriminatiegrond: Handicap

De NMBS heeft nieuwe treinen besteld die niet toegankelijk zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Het Interfederaal Gelijkekansencentrum herinnert eraan dat toegankelijkheid een burgerrecht is, en vindt het onaanvaardbaar dat een overheidsopdracht van deze omvang niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Het Centrum en de Hoge Raad voor Personen met een Handicap eisen al jaren een toegankelijker aanbod van de NMBS.

De instap van treinen verbeteren, is vaak alleen mogelijk door nieuwe treinen te kopen. 'Dat het niet makkelijk is om de toegankelijkheid van de bestaande infrastructuur in een handomdraai te verbeteren, daar willen we nog begrip voor opbrengen mits er een duidelijk actieplan is met een timing die de voortgang bijhoudt. Maar dat bij de aankoop van nieuwe treinen de toegankelijkheid niet vooropstaat, is onbegrijpelijk', zegt Patrick Charlier, directeur van het Centrum, resoluut.

VN-Verdrag

Het Centrum pleit er al jaren sterk voor dat er een groeiplan komt waardoor het treinreizen voor personen met een beperkte mobiliteit makkelijk wordt. 'Het dringt blijkbaar niet door dat ons land al in 2009 het VN-Verdrag voor Personen met een Handicap heeft geratificeerd. Dat wil de inclusie van mensen met een beperking in de samenleving bevorderen: de drempels voor toegang tot de arbeidsmarkt, op de schoolbanken, in het openbaar vervoer moeten verdwijnen. De aankoop van de NMBS is werkelijk een aanfluiting van die burgerrechten. Als openbare dienst moet de NMBS zich houden aan internationale verdragen.'

De cijfers

Het Centrum haalt er zijn cijfers bij. ‘De laatste drie jaar kregen we maar liefst een vijftigtal meldingen over de ontoegankelijkheid bij de sporen.' Breder bekeken: handicap blijft naast raciale discriminatie, belangrijkste discriminatiegrond waarover het Centrum meldingen krijgt. Ongeveer 1 op de 5 geopende dossiers gaat over handicap. Koploper blijft de toegankelijkheid van openbare gebouwen en publieke dienstverlening. Een derde gaat over de drempels die mensen ervaren en dit cijfer stijgt jaarlijks. Tussen 2013 en 2014 zelfs met meer dan 30 procent. Nochtans wint iedereen bij een betere toegankelijkheid van de openbare voorzieningen', onderstreept Patrick Charlier.