Supermarkt veroordeeld voor racisme bij ontslag

6 oktober 2017
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Racisme

De winkelverantwoordelijke van de Intermarché uit Klabbeek heeft zich schuldig gemaakt aan racisme toen hij een zwarte medewerker ontsloeg. Dat oordeelde de strafrechtbank van Waals-Brabant. De verantwoordelijke zette de man aan de deur omdat sommige klanten “niet wilden bediend worden door een zwarte”. Unia was burgerlijke partij.

De rechtbank veroordeelde de verantwoordelijke voor twee maanden gevangenisstraf met uitstel en een geldboete van 1200 euro, waarvan de helft met uitstel. De firma Intermarché kreeg ook een boete van 3000 euro, waarvan de helft met uitstel.

Unia-directeur Els Keytsman is tevreden ‘dat de rechtbank net als Unia oordeelde dat het weldegelijk de huidskleur van de medewerker was die tot het ontslag leidde.’ Ze onderstreept dat dit soort feiten raciale discriminatie in onze samenleving in de hand werkt. De veroordeling is dan ook een duidelijk signaal aan het adres van werkgevers met racistisch gedrag. Bovendien geeft de veroordeling een stem aan degene die hetzelfde meemaken, maar het niet in vraag durven te stellen.

Tot slot benadrukt Unia de goede samenwerking met het arbeidsauditoraat die het dossier ondersteunde door een onderzoek te openen.