Oud-kamerlid Laurent Louis veroordeeld door Hof van Beroep

20 september 2017
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: RacismeAndere gronden

Het Hof van beroep van Brussel heeft deze ochtend opschorting van straf toegekend aan voormalig federale parlementslid Laurent Louis.

Het Hof erkent de tenlasteleggingen van antisemitisme en aanzetten tot haat en negationistische uitspraken uit 2014, en koppelt bepaalde voorwaarden aan de opschorting van straf: Louis moet onder meer de komende vijf jaar de concentratiekampen van Auschwitz, Dachau, Maïdanek, Birkenau en Treblinka bezoeken. Van elk bezoek aan een concentratiekamp moet hij bovendien een verslag schrijven op zijn blog.

Het CCOJB – een koepelorganisatie van  Franstalige joodse verenigingen- bracht in 2014 een rechtstreekse dagvaarding uit tegen Louis. Unia sloot zich hierbij aan op basis van eerdere klachten die aanhangig gemaakt waren. Voor CCOJB en Unia was het cruciaal dat het negationistische en antisemitische karakter van zijn uitspraken door de rechtbank werden veroordeeld. " Het is een goede beslissing om uitspraken te bestraffen van een publiek figuur. Zijn uitspraken hebben immers een groot bereik,” zeggen Yohan Benizri van CCOJB en Patrick Charlier van Unia.

Het CCOJB en Unia hebben als burgerlijke partij geen opmerkingen bij de gestelde voorwaarden.  De twee organisaties onderlijnen wel de meerwaarde van een dergelijke maatregel  “die bijzonder geschikt lijkt voor de feiten waarvoor Louis werd veroordeeld.”

Lees hier de volledige uitspraak.

Vergelijkbare artikels

16 september 2022

Bevestiging in hoger beroep voor eerste Belgische veroordeling van online haatzaaiende memes

Het hof van beroep van Antwerpen bevestigt de veroordeling van een vrouw die racistische en antisemitische video's en memes op sociale media plaatste. De vrouw werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden met uitstel voor een periode van drie jaar en een geldboete van 320 euro, en een begeleid bezoek een de Kazerne Dossin. Het was de eerste keer in België dat haatzaaiende memes veroordeeld werden. Deze beslissing is dan ook een belangrijk juridisch precedent in de strijd tegen online haatspraak.

9 maart 2022

Oorlog in Oekraïne: samen naar een daadwerkelijke bescherming voor mensen op de vlucht

Myria, Unia, het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM) en het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de Rechten van de Mens (FIRM), verwelkomen de proactieve houding van de Belgische regering om tot een snelle bescherming te komen voor mensen die de oorlog  in Oekraïne ontvluchten.